Ajuntament de Vilafranca del Penedès

Notícia

La reurbanització del carrer Comerç s’anirà completant per fases i acabarà a finals d’aquest any

25 de gener de 2022

L’alcalde de Vilafranca, Pere Regull, acompanyat del regidor d’Urbanisme, Francisco Romero, i del regidor de Projectes Estratègics i Mobilitat, Aureli Ruiz, ha visitat aquest migdia les obres de reurbanització del carrer Comerç. Els treballs d’aquest projecte, inclòs en el Pla d’Intervenció Integral del Centre i el carrer Comerç-PIICC, es van iniciar el mes d’octubre passat i tenen un termini d’execució d’uns 10 mesos, de manera que podrien estar enllestits el darrer trimestre de l’any. Les obres van ser adjudicades per un import de 1.750.611,12 euros.

L’àmbit d’actuació del projecte abasta tot el vial del c/ Comerç, des de l’avinguda de Barcelona fins a l’avinguda de Vilanova, i inclou una franja de la llosa del cobriment del ferrocarril.

El projecte preveu reurbanitzar de forma integral un total de 8.122 m2 amb plataforma única. S’ampliarà i enjardinarà  la vialitat destinada a vianants amb un ampli passeig i a bicicletes amb un carril bici, es pacificarà el trànsit rodat i es crearan dos petits espais públics enjardinats en els dos extrems del carrer Comerç.

Protagonisme de les naus històriques i catalogades

El regidor d’Urbanisme, Francisco Romero, destacava que el projecte donarà rellevància a les 10 naus protegides a través de la modificació del POUM i que l’actualització del Catàleg de Patrimoni cataloga com a Bé d’Interès Local. En aquest sentit, l’enllumenat públic en ressaltarà les façanes i davant mateix no s’hi plantarà arbrat perquè siguin ben visibles.

En el projecte es preveu duplicar el nombre d’arbres que hi havia abans de la reurbanització, passant d’uns 50 exemplars a 107 de nous de diferents espècies. De l’arbrat existent es van poder recuperar 11 exemplars que es van trasplantar al nou carril bici de l’avinguda de Tarragona.

Una altra manera de donar rellevància a les naus històriques serà també la instal·lació davant de cada façana d’una franja d’un metre i mig de paviment amb les llambordes, probablement del segle XIX, que s’han trobat arran de les obres del clavegueram. D’aquesta manera es reutilitza aquest element patrimonial.

El clavegueram, un 30% del pressupost i un 50% del volum d’obra

Actualment s’està executant la renovació del clavegueram, començant des de l’avinguda de Vilanova. L’obra s’anirà executant per fases, compaginant la renovació del clavegueram i la urbanització posterior de la superfície fins arribar a l’avinguda de Barcelona. L’alcalde Pere Regull ha posat èmfasi en la part del projecte que no es veu perquè està soterrada. “És important posar al dia la xarxa de clavegueram perquè la que hi havia era molt antiga i algunes connexions particulars no s’havien estaven del tot correctes. És una inversió que no es veu però que s’ha de fer. És un 30% del pressupost i un 50% del volum d’obra”, afirmava l’alcalde.

Un abans i un després per al barri Molí d’en Rovira

Tant l’alcalde com el regidor d’Urbanisme han insistit en la importància de la reurbanització del carrer Comerç per al barri Molí d’en Rovira i per a Vilafranca. “És un projecte que va més enllà de la renovació d’un carrer. Ha de ser el motor que generi noves oportunitats i inversions al barri”, comentava Romero. Per Pere Regull hi haurà un abans i un després de d’aquesta reurbanització. “Volem donar el tomb al Molí d’en Rovira mitjançant l’urbanisme i que aquesta zona esdevingui una nova centralitat a Vilafranca, que atragui nous negocis, noves oportunitats i noves inversions que revitalitzin un barri on a hores d’ara hi ha un 30% de locals sense ús. Amb aquesta obra potenciem l’ADN de Vilafranca i del Penedès: la indústria de la vinya i el vi. Fem aquesta obra perquè la resta del barri continuï la inversió. Sabem que ja hi ha diferents projectes en marxa en aquest sector”, ha dit l’alcalde. En el mateix sentit, Francisco Romero explicava que diferents propietaris ja s’han mogut per desenvolupar Plans de Millora Urbana vinculats al carrer Comerç.

En el nou carrer Comerç es canviarà la prioritat cap als vianants, però es manté la circulació de vehicles, si bé el major volum de trànsit es desviarà per altres itineraris. Així mateix, ja s’està buscant espai per a un nou aparcament dissuasiu al barri que compensi la pèrdua de places d’estacionament que comportarà la nova urbanització del carrer.

pujar inici