Ajuntament de Vilafranca del Penedès

Notícia

Edició virtual de la 8a Corrandescola a Vilafranca

12 de maig de 2021

El proper dimecres 19 de maig, les escoles Baltà Elias, Cristòfor Mestre, Estalella Graells i Mas i Perera celebraran la 8a Corrandescola, Vilafranca 2021, però aquesta vegada en format virtual. Aquesta activitat convida els alumnes de Cicle Superior d’Educació Primària a treballar la llengua oral, el cant com a solista i la posada en escena a través del glosar. La ‘glosa’ (també anomenada ‘cançó improvisada’ o ‘corrandes’) es pot definir com una activitat comunicativa tradicional, de caràcter lúdic i basada en conversar mitjançant l’intercanvi de versos cantats de forma improvisada.

Els objectius del Corrandescola són: millorar les estratègies i habilitats per a la comunicació oral de la glosa; cantar tonades tradicionals de glosa tot improvisant el seu text en forma de versos; memoritzar corrandes tradicionals i de pròpia creació; ser capaç de buscar una idea i expressar-la tot cantant davant d’un públic; i gaudir a través de l’ús de la llengua i del cant. Aquests objectius coincideixen amb els iniciats a la xarxa de comunicació oral els curs 2019-2020, amb el programa Tenim la Paraula.

Per portar-ho a terme, els mestres de música participants han estat coordinats des dels Serveis Educatius de l’Alt Penedès, amb el suport del Servei de Cultura de l’Ajuntament de Vilafranca, de Mònica Calaf, mestra de música de l’Escola Estalella Graells i coordinadora de l’activitat a Vilafranca, i de l’Albert Casals, professor de la Universitat Autònoma de Barcelona i impulsor de la introducció de la glosa a l’escola. Segons ha investigat Casals, les nombroses experiències pilotades a Primària i a Secundària han demostrat la gran eficàcia de la glosa com a via per a millorar la competència comunicativa de tot tipus d’alumnat.

Abans del dia de l’espectacle cada escola participant ja haurà enviat uns vídeos cantant les seves estrofes de presentació i de comiat creades des de les classes de música i català. Aquests vídeos es projectaran en streaming al principi i al final de l’espectacle.

El dia de l’espectacle, una selecció d’alumnes de les escoles de Vilafranca implicades demostraran les seves habilitats com a glosadors. Se’ls proposaran diverses proves –que els alumnes no coneixeran prèviament– i d’aquesta manera els nens i nenes hauran de demostrar la seva capacitat d’improvisar versos inventats i construïts sobre una melodia treballada a l’escola. En el format virtual, s’han creat unes sales d’inspiració a on els joves improvisadors es podran concentrar per poder elaborar les corrandes.

Per tema de drets d’imatge, l’espectacle serà retransmès en streaming en exclusiva per a l'alumnat de les escoles participants.

L’espectacle comptarà amb la col·laboració puntual de corrandistes de renom del nostre país, com són en Carles Belda, la Sílvia Ampolla i la Berta Llos. En Carles Belda ha format part de diverses formacions tradicionals i és un intèrpret destacat de l’acordió diatònic i la trikitixa (un tipus d’acordió molt popular al País Basc). La Sílvia Ampolla és una cantadora de les Terres de l'Ebre; component de diferents grups folk i col·laboradora habitual de rondalles tradicionals del territori. La Berta Llos, originària de Torroella de Montgrí, representa la generació més jove de corrandistes que s’està obrint pas i és coneguda pel seu discurs feminista i molt compromès socialment.

Aquesta és la 8a vegada que l’activitat es fa a Vilafranca. La 1a Mostra interescolar a Catalunya es va fer a Barcelona l’any 2011, promoguda per Linguamón i amb el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. En aquella ocasió hi van participar 235 alumnes de diferents escoles, entre les quals ja hi havia l’Escola Estalella i Graells de Vilafranca. Precisament la mestra de música d’aquest centre, Mònica Calaf, ha estat la impulsora i principal responsable que l’activitat es portés a terme a Vilafranca, conscient de la impactant experiència viscuda pels seus alumnes a Barcelona.

Aquest fenomen està en expansió per diferents parts de Catalunya, com ho demostra el fet que també s’està realitzant aquest format a la ciutat de Barcelona, a la Seu d’Urgell i a Lleida. Per fer-ho, s’ha pres com a model de referència el Corrandescola a Vilafranca, per la seva trajectòria i els bons resultats aconseguits.

 

pujar inici