Ajuntament de Vilafranca del Penedès

Notícia

Diumenge es commemora el Dia Mundial dels Consumidors, enguany dedicat a les compres per Internet

10 de març de 2020

Diumenge 15 de març, es commemora el Dia Mundial dels Consumidors. Enguany l’Ajuntament de Vilafranca s’ha adherit a la campanya de difusió dirigida a la ciutadania que la Diputació de Barcelona, juntament amb el ens locals de la demarcació, ha llançat amb l’objectiu d'evitar els riscos de seguretat i privacitat en compres i contractacions en línia.

Cada vegada són més freqüents al Servei Municipal de Consum de l’Ajuntament de Vilafranca les consultes i reclamacions relatives a les compres a distància, realitzades a domicili, per telèfon i per Internet, les quals durant l’any 2019 han representat un 49% del total. S’ha detectat un increment progressiu de les compres per Internet que ja representen entre un 15-20% de les consultes i reclamacions.

Pel que fa a les compres online, els casos més habituals són la compra de productes en pàgines no segures, sovint no identificades correctament i situades fora de la Unió Europea, la qual cosa pot comportar problemes amb la recepció o la devolució dels productes, amb enviament de productes diferents dels sol·licitats, d’imitació o de molt baixa qualitat. També són freqüents els problemes amb els terminis de lliurament, l’exercici del dret de desistiment, despeses de devolució no anunciades, gestió de les garanties o d’assistència tècnica, etc. Cal destacar  especialment el cas de les compres d’entrades d’espectacles en pàgines de revenda com  VIAGOGO. Es tracta d’una pàgina que no està domiciliada a la Unió Europea i que ven les entrades a preus molt superiors al que venen els distribuïdors oficials.

Convé comparar preus i desconfiar si es detecten grans diferències. També ens hem d’assegurar molt bé en el cas de les ofertes de productes que es pengen a les xarxes socials, tenir clares les condicions de pagament, garantia, devolució, etc. Una bona opció és buscar per la xarxa l’opinió d’altres consumidors sobre l’empresa venedora. Sovint hi ha productes fraudulents que venen de la Xina o de països en què les despeses de devolució del producte són molt elevades i, a la pràctica, resulta molt difícil exercir el dret de desistiment dins del termini de 14 dies des de la recepció del producte. Per això, és molt important llegir bé la informació prèvia sobre les condicions de venda i la política de canvis i, davant del dubte, preguntar prèviament al venedor.

En cas de disconformitat, es pot reclamar al servei d’atenció al client de l’empresa per un mitjà que en deixi constància (correu electrònic, formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.). Si en el termini de 30 dies no s’ha obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, es pot contactar amb el Servei Públic de Consum del vostre municipi o comarca.

pujar inici