Ajuntament de Vilafranca del Penedès

Notícia

Recomanacions sobre les compres en línia

15 de març de 2021

Un any més el 15 de març es commemora el Dia Mundial de les Persones Consumidores. Enguany, com l’any passat, la Diputació de Barcelona i els ens locals de la demarcació, entre ells Vilafranca del Penedès, fan una campanya de difusió dirigida a la ciutadania amb l’objectiu d'evitar els riscos de seguretat i privacitat en compres i contractacions en línia.

Cada vegada són més freqüents al Servei Municipal de Consum de l’Ajuntament de Vilafranca les consultes i reclamacions relatives a les compres a distància, realitzades a domicili, per telèfon i per Internet, les quals suposen ja més del 50% de les compres que es realitzen. Les compres per Internet han augmentat progressivament i ja representen entre un 15-20% de les consultes i reclamacions que es reben al SMC.

En les reclamacions per compres online, els casos més habituals són la compra de productes en pàgines no segures, sovint no identificades correctament i situades fora de la Unió Europea. Això pot comportar problemes amb la recepció o la devolució dels productes, amb enviament de productes diferents dels sol·licitats, d’imitació o de molt baixa qualitat. També són freqüents els problemes amb els terminis de lliurament, l’exercici del dret de desistiment, despeses de devolució no anunciades, la gestió de les garanties o d’assistència tècnica, etc.

També cal assegurar-se molt bé en el cas de les ofertes de productes que es pengen a les xarxes socials, tenir clares les condicions de pagament, garantia, devolució, etc. Una bona opció és buscar per la xarxa l’opinió d’altres consumidors sobre l’empresa venedora. Sovint hi ha productes fraudulents que venen de la Xina o de països en què les despeses de devolució del producte són molt elevades i, en la pràctica, resulta molt difícil exercir el dret de desistiment dins del termini de 14 dies des de la recepció del producte. Per això, és molt important llegir bé la informació prèvia sobre les condicions de venda i la política de canvis i, davant del dubte, preguntar prèviament al venedor.

Cal tenir present que, en cas de disconformitat, es pot reclamar al servei d’atenció al client de l’empresa per un mitjà que en quedi constància (correu electrònic, formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.). Si en el termini de 30 dies no s’ha obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, es pot contactar amb el Servei Públic  de Consum del municipi o de la comarca.

Servei Municipal de Consum

Des de fa dècades Vilafranca disposa d’un Servei Municipal de Consum per tal de d’informar i assessorar sobre els drets i deures de les persones consumidores i sobre  com exercir-los. S’ofereix atenció personalitzada de consultes i queixes en matèria de consum, per telèfon 938920358 o per correu-e: omic@vilafranca.org. També ofereix serveis de mediació i  arbitratge com a eines per resoldre les reclamacions de consum i la tramitació de denúncies administratives quan es vulnerin els drets bàsics de les persones consumidores.

En l’àmbit comunicatiu, fa divulgació de temes d’actualitat i principals crisis de consum als mitjans de comunicació, xarxes socials i pàgina web https://consum.vilafranca.cat/ i campanyes de foment del consum responsable i de proximitat. Des del servei també es fan xerrades, tallers i activitats d’educació per al consum responsable a les escoles,  els instituts (40 xerrades durant l’any 2020) i amb col·lectius vulnerables com gent gran, persones amb risc d’exclusió social, discapacitades, etc. Així mateix, també es fan campanyes informatives als establiments comercials per tal de divulgar i comprovar el grau de compliment de la normativa de consum i campanyes de foment i d’adhesió d’establiments a l’arbitratge de consum

Durant l’any 2020, el SMC ha atès 1.574 sol·licituds i ha tramitat 510 reclamacions per les vies de la mediació i l’arbitratge de consum. Les matèries en què s’han rebut més reclamacions són telecomunicacions (379), subministraments bàsics (170), comercialització de  productes (136), serveis professionals (804), habitatge (52). També s’han fet 79 inspeccions informatives.

La regidora de Salut i Consum de l’Ajuntament de Vilafranca, Anna Doblas, ha reconegut que la compra online "és molt còmode i molt ràpid, la majoria de pàgines web son atractives i les ofertes també. Però malauradament hi ha frau, per això des de l’OMIC atenem tots els dubtes que giren al voltant d’aquest consum en línia, com també totes les incidències que se’n generen”.

Doblas també ha afirmat que l’Ajuntament aposta pel consum de km 0, pel comerç de proximitat, però cal adaptar-se a les noves tendències. “És per aquest motiu, que des de Promoció Econòmica s’ha creat una plataforma per a què els comerços de la Vila tinguin l’oportunitat de vendre i donar-se a conèixer a Internet, un marketplace de comerç local. Aquesta nova eina permet que els comerços de Vilafranca puguin ser competitiu en les compres en línia”, ha remarcat la regidora.

Anna Doblas ha volgut refermar el compromís del Servei Municipal de Consum “per garantir els drets de les persones consumidores i seguirem treballant perquè empreses, serveis, comerços compleixin amb la normativa i vetllar per la seguretat de tota la ciutadania”.

  

pujar inici

Accessibilitat