Ajuntament de Vilafranca del Penedès

Notícia

Sessió formativa del Consell Municipal per la Igualtat sobre pressupostos amb perspectiva de gènere

03 de novembre de 2008
Els pressupostos de gènere són el resultat de l'aplicació de la perspectiva de gènere a les polítiques públiques, mesura que permet analitzar de manera diferenciada l'impacte dels pressupostos sobre els homes i sobre les dones. Els pressupostos de gènere prenen els compromisos del govern en temes de polítiques de dones i els converteixen en compromisos pressupostaris, deixant de considerar les dones un grup d'interès especial i passant a introduir-les dins de cada pressupost.

El pressupost d'un govern representa les prioritats econòmiques i socials d'un país o d'una comunitat. Els pressupostos són l'instrument més important de política econòmica del govern, i com a tal poden ser una eina poderosa per transformar el país o la comunitat perquè pugui complir les seves necessitats de totes les persones, especialment les més desfavorides. Els pressupostos de gènere analitzen prèviament quin és l'impacte que tenen sobre els homes i sobre les dones. D'aquesta manera, es minimitzen les pèrdues econòmiques degudes a la presa de decisions o destinació de fons erronies. Cal analitzar els serveis i fixar-se en qui són les persones usuàries i les beneficiàries de cada política. 

Un exemple posat per la professora pot clarificar aquest dubte: En ocasions, i sobretot en èpoques de crisi, se solen retallar els pressupostos, i el de la sanitat pública no en queda exempt. Una mesura a la qual es podria arribar si no es té en compte la perspectiva de gènere seria la de retallar un dia de convalescència en les intervencions quirúrgiques. Aquest dia de convalescència, lluny de suposar una millora per la persona convalescent, pot suposar una major probabilitat de sofrir complicacions, però a casa. Aquestes complicacions, al no poder ser ateses immediatament, podran repercutir negativament en l'evolució de la persona, i en conseqüència, suposaran una major despesa sanitària. D'altra banda, amb el trasllat de la persona convalescent, la despesa pública passa a ser privada, però la persona que n'ha de tenir cura (habitualment, una dona), haurà deixat d'anar a la feina, repercutint negativament tant a nivell d'organització i economia familiar com laboral.

Després de llegir aquest exemple, que reflecteix el que seria un raonament totalment lògic, al qual moltes persones (i sobretot dones) han arribat quan s'han trobat en aquesta situació, queda només preguntar-se: per què no s'aplica? Deu de ser molt costós i complicat aplicar la perspectiva gènere en els pressupostos...

La principal complicació rau en l'obtenció de dades. Si les dades utilitzades per a fer les anàlisis són homogènies, mai es podran dur a terme pressupostos de gènere. Per a que aquests pressupostos emergeixin és necessari canviar els sistemes d'anàlisi, el qual sí que comporta un cost, però un cop es tinguin establerts, no suposaran cap esforç addicional. El secret està en l'obtenció i sistematització de dades desagregades per sexes. En la majoria de pressupostos es dóna per suposat que els interessos de la meitat de la població són extensibles a la totalitat, aquest càlcul suposa que una part de la població es beneficia dels serveis que equivaldrien a tota la població.

Finalment, una última qüestió: Qui té la responsabilitat de portar a terme els pressupostos de gènere?
Les associacions tenen un pressupost a gestionar, i poden aplicar la perspectiva de gènere, però qui té una gran capacitat d'impacte en la població són les institucions. La professora Núria Rodríguez va deixar a disposició del Pla Per la Igualtat un conjunt de documents relacionats amb els pressupostos de gènere que podeu consultar clicant aquí.

pujar inici