Ajuntament de Vilafranca del Penedès

Notícia

Tots els centres de secundària de Vilafranca se sumen al projecte Xcelence-Escoles Que Inspiren

19 de gener de 2022

Els 9 centres d’educació secundària de Vilafranca del Penedès participen en el projecte Xcelence-Escoles Que Inspiren, un projecte d’orientació basat en les millors pràctiques internacionals per combatre l’abandonament escolar prematur. Aquest migdia, la regidora d’Educació, Xell Montserrat, acompanyada per Clara Bassols, directora de la Fundació Bertelsmann, Joaquim De Gispert, project manager d’ExE i un dels coordinadors del projecte, i Margarida Santacana, en representació dels centres educatius de Vilafranca, ha presentat aquesta nova iniciativa que ha impulsat l’Ajuntament i que va “en la línia dels 2 objectius que s’ha fixat el Servei d’Educació: millorar l’èxit educatiu de l’alumnat i reduir la taxa d’abandonament escolar prematur a la vila. En definitiva, que ningú es quedi enrere pel fet de no haver descobert a temps les seves capacitats. En tot això, l’orientació és clau”, ha dit la regidora. Xell Montserrat ha afirmat que “la implementació del model Xcelence significa reconèixer l’orientació com a element estratègic i transversal en el projecte educatiu dels centres, i això tindrà un impacte molt positiu en la preparació dels estudiants per al món professional i en la reducció de les taxes d’abandonament escolar prematur”. Per Montserrat, sovint els centres educatius no tenen prou recursos i l’Ajuntament mitjançant el projecte Xcelence-Escoles Que Inspiren vol “ajudar a formar les persones i els equips orientadors de cada centre basant-se en bones pràctiques que ja s’estan aplicant en altres països”.

Per la seva banda Clara Bassols explicava que l’any 2020 la Fundació Empieza Por Educar (ExE) i la Fundació Bertelsmann van unir forces per dur a terme el projecte Xcelence-Escoles Que Inspiren. Aquesta iniciativa potencia l’orientació en els centres inspirant-se en el model d’èxit britànic The Good Career Guidance de la Fundació Gatsby, basat en bones pràctiques internacionals. Durant el curs 2020/21 el projecte s’ha implementat en 20 centres educatius de Catalunya i 25 de Madrid, i aquest curs escolar ja s’està implementant en més de 80 centres nous a les dues comunitats, entre les quals els 9 centres de secundària de Vilafranca del Penedès.

Xcelence ofereix a les escoles un model de referència i un instrument d’anàlisi que proporciona un diagnòstic capaç de detectar les millores necessàries per aconseguir una orientació de qualitat en el centre. Facilita la coordinació interna i externa entre els agents implicats en l’orientació, la vinculació de les assignatures amb àmbits professionals i experiències en contextos laborals. En aquest sentit, el projecte impulsa la creació d’un nou rol docent, el Coordinador/a d’Estratègies Acadèmic-Professionals (CEAP), que s’encarrega de dissenyar i coordinar, tan interna com externament, l’orientació del centre. Tot això per a estimular en l’alumnat els seus àmbits d’interès i projeccions de futur. “Si l’alumnat rep una orientació adequada, tindrà més criteri per escollir les seves vies de futur i així poder participar amb equitat de tots els àmbits de la vida. Oferim als joves un camí a seguir perquè entenguin que val la pena continuar estudiant”, ha afirmat Bassols.

L’orientació com a element estratègic i transversal

Joaquim De Gispert explicava que la clau per l’èxit del model implica integrar a tota la comunitat educativa en l’orientació dels estudiants, oferint una responsabilitat compartida entre els equips de professorat, tutoria, orientació i direcció. “S’ofereixen als centres educatius mecanismes de formació per acompanyar el procés de canvi i millora i un model marc que cada centre pot adaptar-se. En un any de rodatge del projecte, els centres han millorat en tots els àmbits clau, els CEAP han incrementat les seves competències i se senten preparats i satisfets de la formació rebuda. Esperem que aquí a Vilafranca, amb tots els centres de secundària adherits, és pugui donar una embranzida a la formació”, comentava De Gispert.

Per la seva banda, Margarida Santacana reconeixia la necessitat dels docents de formar-se i en l’àmbit de l’orientació hi ha mancances i coses a millorar. “Necessitem ajuda per poder orientar l’alumnat, que són els que se’n beneficiaran. En aquest sentit seran molt interessants les experiències pre-laborals per a alumnes de 15 i 16 anys, que els enriquirà molt a nivell personal perquè no tenen coneixement del món laboral”, explicava Santacana.

El valor del treball en xarxa regional és una de les propostes competitives del projecte Xcelence en la seva implementació a Catalunya. El projecte fomenta la implicació i col·laboració de l’administració pública, patronals, empreses i entitats locals per oferir una millor perspectiva a les famílies, centres i els mateixos alumnes de l’entorn professional i econòmic del seu territori.

La regidora Xell Montserrat refermava la voluntat de posicionar l’orientació com un “element clau per al desenvolupament personal i professional dels joves i de fomentar la participació dels centres educatius,  així com la implicació de les empreses per acostar la realitat del món laboral als joves”.

El projecte compta amb el finançament de 2,3 milions d’euros per part de J.P. Morgan, i s’emmarca en una iniciativa internacional per valor de 75 milions de dòlars denominada Global Career Readiness Initiative que busca preparar als joves pel futur del treball i impulsar una recuperació econòmica inclusiva. D’aquesta manera Espanya es converteix en un dels 10 llocs globals i el primer d’Europa en rebre inversions sota aquest programa mundial.

ods

pujar inici

Accessibilitat